#puhurahasta -kampanjassa kysytään, kuka päättää mitä ostat

Yksi Sitran nimeämistä yhteiskunnallisista megatrendeistä on kestävyyskriisin kärjistyminen entisestään. Aikamme suurin haaste on löytää ratkaisu luonnonresurssien käytön ja päästöjen irtikytkennälle talouskasvusta ja koetusta hyvinvoinnista. Kaikkein haastavinta on muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja mielen malleja. Global Money Weekin kanssa samaan aikaan, 25.–29.3., ajoittuva #puhurahasta -kampanja herättelee nuoria pohtimaan omaa kuluttamistaan.

Koko ympäröivä maailma viestii meille ja vaikuttaa kuluttamiseemme. Päätöksiä kuluttaa tehdään tiedostaen ja tiedostamatta ihmisen koko elämänkaaren ajan, mutta pohja kulutustottumuksille luodaan jo vaikutusalttiissa nuoruudessa. Nuoret tekevät yhä enemmän kulutuspäätöksiä yhä nuoremmalla iällä. Nuoriin ja heidän kulutuskäyttäytymiseensä vaikuttavat niin perhe, ystävät, eettiset arvot, sosiaalinen media ja internet kuin mainontakin. Kuka siis oikeastaan tekee päätökset siitä, mitä me tarvitsemme ja mitä ostamme?

Tulossa…

#puhurahasta -kampanja 2019 (sivuja päivitetään…) tarkastelee, millaisena kulutus- ja luottoyhteiskunta nuorille näyttäytyy. Siinä nostetaan esiin sosiaalisen ja fyysisen ympäristön kuluttamiselle luoma paine, ostohuuma, säästämisen tärkeys sekä vastuullinen kuluttaminen. Kampanjan runkona toimii Krista Hannulan lyhytelokuva, jota tähdittävät nuoret somevaikuttajat. Elokuva julkaistaan Mun talouden Youtube-kanavalla 25.3. Elokuvan on tuottanut Character House Oy. Kampanja toteutetaan kaksikielisesti yhdessä Marthaförbundetin ja MLL:n Nuortennetin kanssa.

Olethan mukana ja jaat kanssamme kampanjan some-materiaaleja 25.3. alkaen! Voit osallistua keskusteluun sosiaalisessa mediassa tunnuksella #puhurahasta.

Jaa somessa >>
Share on Facebook

Facebook

Tweet about this on Twitter

Twitter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.