#PUHURAHASTA -KAMPANJA

#PUHURAHASTA -KAMPANJA ISKEE KULUTUSYHTEISKUNTAA VASTAAN

 

Puhu rahasta -kampanja 2019 (25.–29.3.) tarkastelee, millaisena kulutus- ja luottoyhteiskunta nuorelle näyttäytyy. Kampanja herättelee nuoria pohtimaan omaa kuluttamistaan. Koko ympäröivä maailma viestii meille ja vaikuttaa kuluttamiseemme. Kysymys kuuluu, kuka oikeastaan päättää, mitä me tarvitsemme ja mitä ostamme?

 

Yksi Sitran nimeämistä yhteiskunnallisista megatrendeistä on kestävyyskriisin kärjistyminen entisestään. Aikamme suurin haaste on löytää ratkaisu luonnonresurssien käytön ja päästöjen irtikytkennälle talouskasvusta ja koetusta hyvinvoinnista. Kaikkein haastavinta on muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja mielen malleja. Päätöksiä kuluttaa tehdään tiedostaen ja tiedostamatta ihmisen koko elämänkaaren ajan, mutta pohja kulutustottumuksille luodaan jo vaikutusalttiissa nuoruudessa.

 

Nuoret tekevät yhä enemmän kulutuspäätöksiä yhä nuoremmalla iällä. Kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavat perhe, ystävät, eettiset arvot, sosiaalinen media ja internet sekä kaikkialla eteemme puskeva mainonta. #puhurahasta -kampanjassa nostetaan esiin sosiaalisen ja fyysisen ympäristön kuluttamiselle luoma paine, ostohuuma, säästämisen tärkeys sekä vastuullinen kuluttaminen.

 

Kaksikielisesti yhteistyössä Marthaförbundetin kanssa toteutettava #puhurahasta -kampanja järjestetään osana kansainvälistä Global Money Weekiä. Kampanjan runkona toimii Krista Hannulan lyhytelokuva Space Hat, jota tähdittävät nuoret somevaikuttajat. Elokuvan on tuottanut Mia Palmgren Character House Oy:stä. Lyhytelokuva julkaistaan maanantaina 25.3. klo 9.00.

 

Voit seurata kampanjaa Mun talouden Instagramissa, Youtubessa ja Facebookissa sekä MLL:n Nuortennetin Instagramissa, Facebookissa ja Snapchatissa. Jaa elokuvaa ja somepostauksia, osallistu keskusteluun ja tee omia postauksia tunnuksilla #puhurahasta, #pratapengar ja #GlobalMoneyWeek2019.

 

 

KAMPANJAN TEEMAT 

Päivän otsikkoa klikkaamalla pääset päivän materiaaleihin


Kuka päättää mitä ostat?
Vem bestämmer vad du köper?


Kamalan ihana ostamisen huuma
Underbara, fruktansvärda köpbegär


Innostu säästämisestä ja toteuta unelmasi
Börja spara och uppfyll dina drömmar


Onko some totta?
Är det som vi ser på some sant?


Hanki harkiten  kuluta kestävästi
Fundera innan du köper – konsumera hållbart

 

 

YHTEISTYÖSSÄ

 

Suomen Setlementtiliitto ry, Marthaförbundet, Character House Oy ja MLL:n Nuortennetti.

 

Lisätietoja kampanjasta:
kehittämiskoordinaatori Ella Niini
044 577 8339
ella.niini(at)setlementti.fi

Jaa somessa >>
Share on Facebook

Facebook

Tweet about this on Twitter

Twitter