Maksuttomat neuvontapalvelut

Kriisipuhelin

 

Suomen mielenterveysseura ry:n valtakunnallinen kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville ja heidän läheisilleen. Kriisipuhelin-keskustelun tavoitteena on helpottaa henkistä hätää sekä ehkäistä itsemurhia. Kriisipuhelimen suomenkielisen linjan numero on 09 2525 0111. Puhelin päivystää arkisin klo 9.00–7.00 ja viikonloppuisin sekä juhlapyhinä 15.00–7.00. Kriisipuhelimessa päivystetään suomen lisäksi ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi (kts. linkki)

Kuluttajaliiton asumisneuvonta

 

Kuluttajien asumisasioihin liittyvissä kysymyksissä neuvovat Kuluttajaliiton maksuttomat puhelinneuvonta ja chat-palvelu. Puhelinneuvonta on avoinna pääsääntöisin arkipäivisin ti−pe klo 10−12 ja ti klo 17−19 (puh. 09 4542 2130). Chat-neuvonta on avoinna pääsääntöisesti ti−to klo 14–16.

Kuluttajaliiton neuvontapalvelu digihuijatuille

 

Kuluttajaliitto tarjoaa maksutonta puhelin- ja chat-neuvontaa verkko- ja mobiilihuijauksien uhriksi joutuneille sekä digihuijausten ennaltaehkäisyyn liittyen. Neuvontaan voivat ottaa yhteyttä sekä digihuijausten uhreiksi joutuneet että heidän läheisensä. Puhelinneuvonta on avoinna ti−ke klo 10−12 ja to klo 17−19 (puh. 09 4542 2140). Chat-neuvonta on avoinna to klo 14–16.

Kysy rahasta -chat

 

Takuusäätiön Kysy rahasta -chat on maksuton ja anonyymi neuvontapalvelu, joka auttaa erilaisissa talous- ja velkaongelmiin liittyvissä kysymyksissä. Kysy rahasta -chatiin pääsee keskustelemaan Takuusäätiön verkkosivujen lisäksi myös Muntalous.fi -verkkosivujen kautta. Chat on auki ma−to klo 12.30−15.00.

Nuorten netti -chat

 

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ylläpitämässä Lasten ja nuorten chatissa voit jutella luottamuksellisesti ja nimettömästi vapaaehtoisen päivystäjän kanssa mistä tahansa aiheesta.

Ohjaamo-palvelut

 

Ohjaamo kokoaa monialaiset nuorille kohdennetut palvelut saman katon alle, yhteen palvelupisteeseen. Erityisesti ilman työ- ja opiskelupaikkaa olevat nuoret saavat paikallisesta Ohjaamosta neuvontaa, ohjausta ja tukea koulutukseen, työllistymiseen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa. Ohjaamo on matalan kynnyksen neuvontapiste 15−29-vuotiaille nuorille, jonne voi tulla ilman TE-toimiston lähetettä omasta päätöksestään, joko yksin tai kaverin kanssa. Nuori voidaan vinkata Ohjaamoon myös etsivän nuorisotyön tai vaikka terveydenhoitajan kautta. Ohjaamossa nuoren tilanne kartoitetaan. Tämän jälkeen nuorelle tarjotaan juuri sellaista ohjausta, jota hän tarvitsee. Ohjaus voi olla esimerkiksi opinto-ohjausta, TE-toimiston palveluja, terveydenhoitajan tapaamista tai jotain muuta.

Oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonta

 

Maksuton talous- ja velkaneuvonta siirtyi 2019 alkaen kunnilta oikeusaputoimistoihin. Talous- ja velkaneuvonnan palvelut on tarkoitettu yksityishenkilöille sekä pienimuotoista yritystoimintaa harjoittaville ammatin- ja elinkeinonharjoittajille. Talous- ja velkaneuvonnan asiantuntijat auttavat taloudellisen kokonaistilanteen kartoittamisessa, talouden suunnittelussa ja sovintoratkaisuehdotusten laatimisessa. Apua voi hakea mistä tahansa oikeusaputoimistosta kotikunnasta riippumatta. Videoyhteyden välityksellä on mahdollista saada myös etäpalvelua. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuilta.

Peluurin chat ja auttava puhelin

 

Peluurin ylläpitämässä uhkapeliriippuvuudesta kärsiville suunnatussa maksuttomassa chat-palvelussa ja auttavassa puhelimessa ma−pe klo 12−18 (puh. 0800 100 101) voi jokaisena arkipäivänä keskustella luottamuksellisesti uhkapelaamisesta.

Raha-asianeuvonta Rari

 

Rari on Helsingin seurakuntien yhteinen palvelu osana kirkon diakoniatyötä. Neuvontaa pääsee oman asuinalueen seurakunnan diakoniatyöntekijän kautta. Kirkon jäsenyyttä ei edellytetä.

Sekasin-chat

 

Nuorille suunnatussa Suomen Mielenterveysseuran ylläpitämässä Sekasin-chatissä voi keskustella mistä tahansa mieltä askarruttavista kysymyksistä tai aiheista nimettömänä ja luottamuksellisesti. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, ma-pe klo 7−24 sekä la−su klo 15−24.

Solmussa-chat

 

Solmussa-chat on aikuisille suunnattu kahdenkeskinen chat-päivystys, jossa voi keskustella huolista tai hankalasta elämäntilanteesta. Solmussa-chat on avoinna ma ja ke klo 17−19 sekä ti ja to klo 8−10. Solmussa-chatissa päivystää koulutettu vapaaehtoinen tai sosiaali- ja terveysalan ammattilainen. Solmussa-chat käynnistyy päivystysaikoina Tukinetin sivuilta ”Avaa Solmussa -chat!” -linkistä.

Velkalinja

 

Takuusäätiön Velkalinja on maksuton puhelinpalvelu, joka auttaa anonyymisti erilaisissa talous- ja velkaongelmiin liittyvissä kysymyksissä arkisin klo 10−14 (puh. 0800 98 009).

Jaa somessa >>
Share on Facebook

Facebook

Tweet about this on Twitter

Twitter